Formikarium dla Atta (wpis archiwalny z 07.11.2016)
======================================================
Drugą próbą każdego Jedi jest zbudowanie własnego miecza świetlnego. To symbol umiejętności, oddania i autorytetu. Każdy miecz jest równie wyjątkowy jak władający nim Jedi. ― Mistrz Zhar Lestin
Formikarium dla grzybiarek zbudowałem według popularnego, sprawdzonego i zalecanego sposobu. Są to trzy pojemniki stojące w rzędzie, gdzie pierwszy stanowi arenę, drugi jest gniazdem, a trzeci to śmietnik. Dokładny opis elementów składowych jawi się następująco:
Arena: Wysoki pojemnik w kształcie walca, pierwotnie przeznaczony do przechowywania sypkich produktów żywnościowych. Pojemność 2.8 L, średnica podstawy 150 mm, wysokość 220 mm (wymiary zewnętrzne). Posiada wieko z silikonową uszczelką, którego nie wykorzystuję. W moim przypadku zabezpieczenie stanowi warstwa fluonu, aby wymiana powietrza była jak najlepsza. Na dnie wysypana jest niewielka warstwa piasku, a z czasem trafiły tam i kamienie, ale to już robota mrówek. Pojemnik posiada dwa przyłącza po przeciwległych stronach. Jedno jest używane i prowadzi do środkowego pojemnika. Drugie jest zatkane watą, ale może posłużyć do rozbudowy.
Gniazdo: Pojemnik prostokątny, przeznaczony pierwotnie do przechowywania sypkich produktów żywnościowych. Pojemność 1.2 L, długość 168 mm, szerokość 109 mm, wysokość 105 mm (wymiary zewnętrzne). Wyposażony w zdejmowaną pokrywę zatrzaskiwaną na dwa klipsy. Ich jakość jest wątpliwa, więc lepiej za często tego nie otwierać. Dno pojemnika stanowi wylewka gipsowa o wysokości około 1.5 cm, która jest nawadniana przez podsiąkanie - na spodzie oraz bokach pojemnika wywiercone są otworki średnicy 1 mm. Pojemnik natomiast stoi na podstawce, do której wlewa się wodę. Wylewka gipsowa jest już w kilku miejscach lekko ponadgryzana. Początkowo na zastygłej już wylewce umieszczałem warstwę drobnych otoczaków, aby grzyb nie miał bezpośredniego kontaktu z mokrym gipsem. Mrówki jednak szybko pozbywały się wszystkich kamieni i rozpoczynały uprawę ogródka na gołym gipsie. Przy kolejnych pojemnikach zrezygnowałem z tego rozwiązania. W pokrywie pojemnika wywiercony jest otwór wentylacyjny o średnicy 25 mm, zabezpieczony siatką. Siatka w założeniu miała być tak drobna, żeby mrówki nie mogły przełożyć nawet czułka i traktowały ten element jako całość. Wszystko po to, by zminimalizować ryzyko prób przegryzania się. Póki co mrówki nie interesują się zabezpieczeniem. Na jednej ze ścianek pojemnika, zaraz poniżej pokrywy, nawiercony jest otwór i wsunięta sonda termohigrometru (czuj. 1), której końcówka również zabezpieczona jest drobną siatką. Druga strona czujki (tam gdzie wchodzi kabel) jest całkowicie zaklejona, aby powietrze z zewnątrz nie wpływało na pomiar. Z czasem jednak wskazania będą błędne, gdyż rozrastający się grzyb dociera do czujnika, co może skutkować przekłamywaniem pomiaru. Rozwiązaniem może być umieszczenie go bardzo płytko, na równi z powierzchnią ścianki pojemnika.
Śmietnik: Na tą część formikarium również został przeznaczony pojemnik do przechowywania sypkich produktów żywnościowych. Pojemność 0.6 L, wymiary 105 x 105 mm, wysokość 116 mm (wymiary zewnętrzne). Posiada on szczelne wieko. Podobnie jak w przypadku areny, i z tych samych powodów, zrezygnowałem z przykrywy stosując fluon. Do tego pojemnika trafiają przede wszystkim obumarłe części grzyba oraz nieprzydatne już resztki. Jeśli z niego zrezygnujemy, robotnice będą składować je na arenie. Mrówki te mają w zwyczaju wynoszenie odpadów jak najdalej, więc na początku śmietnikiem może stać się najbardziej oddalony pojemnik, np. arena. Trzeba wtedy przesypywać wynoszone śmieci do naszego pojemnika na odpady. Mrówki nauczą się tym sposobem, że to jest właściwe miejsce.
Przyłącza, złączki, rury: Każdy z pojemników posiada po przeciwległych bokach wywiercone otwory średnicy 25 mm i przyklejone do tego przyłącza, które stanowią tuleje kołnierzowe PVC o średnicy wewnętrznej 25 mm. Przy płaskich powierzchniach zastosowany klej to cyjanoakryl 'Kropelka'. W przypadku okrągłych ścianek pojemnika-areny użyty został silikon akwarystyczny. Powierzchnia klejona tulei, jak i obszar wokół otworów w pojemnikach, były uprzednio zmatowione papierem ściernym, aby uzyskać lepszą trwałość klejenia. Wykorzystywane złączki to kolanko i trójnik PVC. Rury połączeniowe wykonane są z plexi, a ich średnica wewnętrzna to 21 mm. Są one łączone z wymienionymi wyżej elementami na wcisk, bez klejenia, aby można było w dowolnym momencie zmienić konfigurację formikarium.
Obudowa: Jej rola sprowadza się do utrzymywania odpowiedniej temperatury wokół pojemników z grzybem. W pomieszczeniu, w którym znajduje się formikarium, dochodzi do dużych spadków temperatury - zimą może spadać nawet w okolice 14°C. Tak więc na blacie szafki, na której stoi formikarium, położony jest kabel grzewczy sterowany z termoregulatora, który ogrzewa powietrze wewnątrz obudowy. Pojemniki nie stoją na kablu, jest on poprowadzony wokół. Czujka termoregulatora umieszczona jest wewnątrz, na wieczku pojemnika z grzybem. Obudowa wykonana jest z płyt plexi grubości 4 mm, łączonych kątownikami montażowymi.
Ogrzewanie i pomiar:
a) Termoregulator THERMOSTAB TS 500 firmy AQUAEL. Urządzenie informuje diodami jaką temperaturę ustawiliśmy (temp. zadana) oraz jaka jest ta obecnie mierzona przez sondę. Jeśli temperatura mierzona przez sondę przekroczy wartość temperatury zadanej, wtedy dioda energicznie miga - alarmując. W teorii jest to dobre rozwiązanie. Problem polega na tym, że jest to marna sygnalizacja w wypadku, kiedy termoregulator leży za meblem. Droższy model THERMOSTAB'a posiada już sygnał dźwiękowy.
b) Kabel grzewczy Terra Line 50W, silikonowy, długość 7 m.
c) Termohigrometr TH6 z sondą, dokładność: +/- 1°C, +/- 5% RH. Jego atutem jest fakt, że zapisuje najniższe i najwyższe wskazanie tych dwóch parametrów. Kiedy doszłoby do np. przegrzania, mamy możliwość sprawdzenia, jaką najwyższą wartość czujnik zarejestrował.
======================================================
Sonda termohigrometru TH6:
Arena:
Śmietnik:
Gniazdo z umieszczoną na nim sondą termoregulatora:
Elementy składowe:
======================================================
[Chcę zadać pytanie]
======================================================
Drugą próbą każdego Jedi jest zbudowanie własnego miecza świetlnego. To symbol umiejętności, oddania i autorytetu. Każdy miecz jest równie wyjątkowy jak władający nim Jedi. ― Mistrz Zhar Lestin
Formikarium dla grzybiarek zbudowałem według popularnego, sprawdzonego i zalecanego sposobu. Są to trzy pojemniki stojące w rzędzie, gdzie pierwszy stanowi arenę, drugi jest gniazdem, a trzeci to śmietnik. Dokładny opis elementów składowych jawi się następująco:
Arena: Wysoki pojemnik w kształcie walca, pierwotnie przeznaczony do przechowywania sypkich produktów żywnościowych. Pojemność 2.8 L, średnica podstawy 150 mm, wysokość 220 mm (wymiary zewnętrzne). Posiada wieko z silikonową uszczelką, którego nie wykorzystuję. W moim przypadku zabezpieczenie stanowi warstwa fluonu, aby wymiana powietrza była jak najlepsza. Na dnie wysypana jest niewielka warstwa piasku, a z czasem trafiły tam i kamienie, ale to już robota mrówek. Pojemnik posiada dwa przyłącza po przeciwległych stronach. Jedno jest używane i prowadzi do środkowego pojemnika. Drugie jest zatkane watą, ale może posłużyć do rozbudowy.
Gniazdo: Pojemnik prostokątny, przeznaczony pierwotnie do przechowywania sypkich produktów żywnościowych. Pojemność 1.2 L, długość 168 mm, szerokość 109 mm, wysokość 105 mm (wymiary zewnętrzne). Wyposażony w zdejmowaną pokrywę zatrzaskiwaną na dwa klipsy. Ich jakość jest wątpliwa, więc lepiej za często tego nie otwierać. Dno pojemnika stanowi wylewka gipsowa o wysokości około 1.5 cm, która jest nawadniana przez podsiąkanie - na spodzie oraz bokach pojemnika wywiercone są otworki średnicy 1 mm. Pojemnik natomiast stoi na podstawce, do której wlewa się wodę. Wylewka gipsowa jest już w kilku miejscach lekko ponadgryzana. Początkowo na zastygłej już wylewce umieszczałem warstwę drobnych otoczaków, aby grzyb nie miał bezpośredniego kontaktu z mokrym gipsem. Mrówki jednak szybko pozbywały się wszystkich kamieni i rozpoczynały uprawę ogródka na gołym gipsie. Przy kolejnych pojemnikach zrezygnowałem z tego rozwiązania. W pokrywie pojemnika wywiercony jest otwór wentylacyjny o średnicy 25 mm, zabezpieczony siatką. Siatka w założeniu miała być tak drobna, żeby mrówki nie mogły przełożyć nawet czułka i traktowały ten element jako całość. Wszystko po to, by zminimalizować ryzyko prób przegryzania się. Póki co mrówki nie interesują się zabezpieczeniem. Na jednej ze ścianek pojemnika, zaraz poniżej pokrywy, nawiercony jest otwór i wsunięta sonda termohigrometru (czuj. 1), której końcówka również zabezpieczona jest drobną siatką. Druga strona czujki (tam gdzie wchodzi kabel) jest całkowicie zaklejona, aby powietrze z zewnątrz nie wpływało na pomiar. Z czasem jednak wskazania będą błędne, gdyż rozrastający się grzyb dociera do czujnika, co może skutkować przekłamywaniem pomiaru. Rozwiązaniem może być umieszczenie go bardzo płytko, na równi z powierzchnią ścianki pojemnika.
Śmietnik: Na tą część formikarium również został przeznaczony pojemnik do przechowywania sypkich produktów żywnościowych. Pojemność 0.6 L, wymiary 105 x 105 mm, wysokość 116 mm (wymiary zewnętrzne). Posiada on szczelne wieko. Podobnie jak w przypadku areny, i z tych samych powodów, zrezygnowałem z przykrywy stosując fluon. Do tego pojemnika trafiają przede wszystkim obumarłe części grzyba oraz nieprzydatne już resztki. Jeśli z niego zrezygnujemy, robotnice będą składować je na arenie. Mrówki te mają w zwyczaju wynoszenie odpadów jak najdalej, więc na początku śmietnikiem może stać się najbardziej oddalony pojemnik, np. arena. Trzeba wtedy przesypywać wynoszone śmieci do naszego pojemnika na odpady. Mrówki nauczą się tym sposobem, że to jest właściwe miejsce.
Przyłącza, złączki, rury: Każdy z pojemników posiada po przeciwległych bokach wywiercone otwory średnicy 25 mm i przyklejone do tego przyłącza, które stanowią tuleje kołnierzowe PVC o średnicy wewnętrznej 25 mm. Przy płaskich powierzchniach zastosowany klej to cyjanoakryl 'Kropelka'. W przypadku okrągłych ścianek pojemnika-areny użyty został silikon akwarystyczny. Powierzchnia klejona tulei, jak i obszar wokół otworów w pojemnikach, były uprzednio zmatowione papierem ściernym, aby uzyskać lepszą trwałość klejenia. Wykorzystywane złączki to kolanko i trójnik PVC. Rury połączeniowe wykonane są z plexi, a ich średnica wewnętrzna to 21 mm. Są one łączone z wymienionymi wyżej elementami na wcisk, bez klejenia, aby można było w dowolnym momencie zmienić konfigurację formikarium.
Obudowa: Jej rola sprowadza się do utrzymywania odpowiedniej temperatury wokół pojemników z grzybem. W pomieszczeniu, w którym znajduje się formikarium, dochodzi do dużych spadków temperatury - zimą może spadać nawet w okolice 14°C. Tak więc na blacie szafki, na której stoi formikarium, położony jest kabel grzewczy sterowany z termoregulatora, który ogrzewa powietrze wewnątrz obudowy. Pojemniki nie stoją na kablu, jest on poprowadzony wokół. Czujka termoregulatora umieszczona jest wewnątrz, na wieczku pojemnika z grzybem. Obudowa wykonana jest z płyt plexi grubości 4 mm, łączonych kątownikami montażowymi.
Ogrzewanie i pomiar:
a) Termoregulator THERMOSTAB TS 500 firmy AQUAEL. Urządzenie informuje diodami jaką temperaturę ustawiliśmy (temp. zadana) oraz jaka jest ta obecnie mierzona przez sondę. Jeśli temperatura mierzona przez sondę przekroczy wartość temperatury zadanej, wtedy dioda energicznie miga - alarmując. W teorii jest to dobre rozwiązanie. Problem polega na tym, że jest to marna sygnalizacja w wypadku, kiedy termoregulator leży za meblem. Droższy model THERMOSTAB'a posiada już sygnał dźwiękowy.
b) Kabel grzewczy Terra Line 50W, silikonowy, długość 7 m.
c) Termohigrometr TH6 z sondą, dokładność: +/- 1°C, +/- 5% RH. Jego atutem jest fakt, że zapisuje najniższe i najwyższe wskazanie tych dwóch parametrów. Kiedy doszłoby do np. przegrzania, mamy możliwość sprawdzenia, jaką najwyższą wartość czujnik zarejestrował.
======================================================
Sonda termohigrometru TH6:
Arena:
Śmietnik:
Gniazdo z umieszczoną na nim sondą termoregulatora:
Elementy składowe:
======================================================
[Chcę zadać pytanie]
